mrt 21
Psychologisch denken
Psychologisch denken om pijn op te lossen

Na het tunen van je emoties ben je toe aan een volgende stap om de pijnpatronen te stoppen. Hierin gaan we over in het proces van mindbody conditionering. Een proces waarin je jezelf aanleert psychologisch te denken over jouw pijn.

Bob Borghart, Mindbody Coach | Laatst bewerkt: 15 februari 2020

De volgende stap

Je hebt de belangrijkste inzichten opgedaan over chronische pijn. Mythes ontrafeld en het pijnmechanisme begrepen. Je hebt geschreven over specifieke aandachtspunten om bewuster te worden van de patronen in je onderbewustzijn en ingecheckt bij het hele scala aan emoties. Je weet hoe het pijnmechanisme werkt en hebt ondervonden hoe stress en negatieve emoties je pijn beïnvloeden.

Je weet dat een functie van de pijn is om negatieve emoties te onderdrukken en kiest ervoor dit patroon te doorbreken. Of je daar al helemaal in geslaagd bent is niet belangrijk. Het gaat er nu om dat je doorzet door bij het ervaren van je pijn psychologisch te gaan denken. Elke keer als je bewust pijn ervaart sta je even stil en denk je bij jezelf: Welk emotie voel ik nu?

De mindfulness oefening om emoties te achterhalen

Met de oefening train je je brein in het ervaren of voelen van de onbewuste emoties. Elke keer dat je vanaf nu de pijn voelt sta je er even bij stil en vraag je jezelf af wat er in je omgaat. Emotioneel of cognitief. Welke gedachten triggeren welke emoties die je mogelijk onderdrukt? Denk aan de stressoren en mogelijke onderdrukte emoties die je in het proces al hebt achterhaald. Houd eventueel je lijst met emoties bij de hand om de emoties te herkennen of identificeren. Ga hiermee het liefst zo lang als nodig mee door. Tot de pijn verdwijnt. Neem hier dus ruim de tijd voor.

Doe deze oefening vanaf vandaag minstens 15 minuten (als je nog pijn hebt). Zorg dat je geen afspraken hebt staan na deze oefening. Het liefst voor de rest van de dag. Zodat je door kan gaan tot je pijn vermindert of helemaal weg is. Desnoods als dat uren duurt! Ga er rustig en comfortabel voor zitten. Telefoon op vliegtuigmodus. Sluit je ogen. Houd eventueel een hand op je maagstreek om je emoties uit te nodigen. Vraag jezelf hardop af:

About The Author

%d bloggers liken dit: